街にはたくさんのレストランや飲み屋さん等の食事をする店舗があって、その中には個人で経営しているお店もあれば、全国規模のチェーン店もありその種類は様々だ。それぞれのお店で独自のメニューを開発し、美味しい料理やドリンクを提供することで集客を図る。或いは窓から見える景色など、お店の雰囲気づくりを工夫したり、店員による接客サービスの仕方を売りにしたり、経営戦略も様々だ。そういった試みが世界中のどの国でも見られ、人々は旅先などで少しでも“良い”お店に入ってみようと、評価を調べる。
確かに本当に美味しい料理をいただいた時は感動するし、また来ようと思う時もあるが、私の場合一番気にするのは、ゆっくりくつろげる空間だろうか。料理もさることながら、静かにゆっくり話ができる環境がそのお店の印象を良くし、またそのことが料理の美味しさも上げるように思う。
お店に関してはそういったそれぞれの特徴があり、働いている皆さんは大変な思いをしていることだと思う。私も学生時代は焼き肉店でアルバイトをしており、毎日のあの大変さは身に沁みて経験している。しかし、こんなことを言うと元も子もないのだが、お店の印象というのは誰と一緒に入って、どんな会話をして、どのような気持ちになったかによると思う。
どんなに素晴らしい料理とサービスを提供してもらっても、例えば会社の上司と一緒に入って、食事をしている間ずっと怒られっぱなしだったら、そのお店は決して“良い”お店にはならない。反対に大規模チェーンのあまり特徴が見当たらない牛丼店であっても、尊敬する恩師と初めて一緒に食事をした場所になれば、ちょっとした印象深い思い出になる。
あくまでも主役は私たちであり、お店側が脇役に徹しようとせず自分たちのサービスを必要以上に主張し続けるような場合は、私は失望してしまう。店主が気に入らないと客を叱責する“美味しい”ラーメン店があるそうだが、そんなのは問題外だと思う。
ある時、大事なお客様が遠方からいらっしゃるという事で、有名で少し高級なお寿司屋さんを予約した。私も初めて入るお店だったので料理をちょっと楽しみにしていた。ところが大事なお客様を目の前にして緊張していた上に、会話の内容が予想外の質問攻めにあってしまった。しかも少し怒ったような口調であったものだから、美味しいはずの料理が全然味がしない。食感はあるのだが、まるで味覚を失ったように味が伝わってこなく、「あれ?」と、不思議な感じさえした。私は恐らくあのお店を自分から選ぶことはしないだろう。その時のことを必ず思い出すだろうから。
食事をする場所に限らず遊園地でも観光地でも同じで、「誰と一緒に行ったか」なのだと思う。景色は今一つでも、楽しい仲間との思い出は大切に残る。どんなに楽しいアトラクションに乗っても、帰りの車中でケンカすれば悲しい思い出だ。時間が経てば全ては笑い話になるのかもしれないが、もう一度その場所へ行こうとはなかなか思わないのではないだろうか。
素晴らしいレストランなどない。あるとしたら、一緒に食事した人との素晴らしい思い出がレストランを素晴らしくするのだと思う。“良い”お店を知りたかったら、素敵な人間関係を築き、紡いでいくことだと思う。
ゆっくりできれば、どこでもいいよ
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Great Restaurant
There are many restaurants, bars, and other eating establishments in the city, some of which are privately owned and operated, and some of which are national chains. Each restaurant has developed its own unique menu, and aims to attract customers by offering delicious food and drinks. They also have a variety of management strategies, such as creating a restaurant atmosphere with a view from the window, or selling the customer service provided by the waitstaff. Such attempts can be seen in every country in the world, and people check out the reviews of restaurants when they are traveling to try out the “good” ones.
It is true that I am impressed when I have really good food, and sometimes I think about coming back, but in my case, I am most concerned about the space where I can relax and feel at home. In addition to the food, I think that an environment where people can talk quietly and leisurely gives a good impression of the restaurant, which in turn enhances the taste of the food.
Each restaurant has its own characteristics, and I am sure the people who work there must be going through a lot of hardship. When I was a student, I worked part-time at a yakiniku restaurant, and I know firsthand how hard it is to work there every day. However, I think that the impression of a restaurant depends on who you go in with, what kind of conversation you have, and how you feel.
No matter how great the food and service are, if you go in with your boss and he is angry with you the whole time you are eating, the restaurant will never be a “good” restaurant. On the other hand, even if it is a large chain restaurant with little special features, if it is the first place you dined together with a respected mentor, it will be a memorable experience.
The main actor is us, and if the restaurant does not try to play a supporting role and insists on its own service more than necessary, I will be disappointed. I have heard that there are “good” ramen restaurants where the owner reprimands customers if they don’t like the way they eat or their attitude, but I think that is the height of folly.
One time, I made a reservation at a famous and expensive sushi restaurant for an important customer who was coming from far away. It was the first time I had ever been to this restaurant, so I was looking forward to the food. However, I was nervous in front of my important client, and the conversation turned into an unexpected barrage of questions. Moreover, because of the slightly angry tone of the conversation, the food, which was supposed to be delicious, tasted nothing at all. The texture was there, but I could not taste it, as if I had lost my sense of taste. I even felt strange. I probably would not have chosen that restaurant for myself. I will always remember that time.
I think it is the same at amusement parks and tourist attractions, not just places to eat, it is “who you went with”. Even if the scenery is not so great, the memories of the fun with your friends will remain precious. No matter how fun the attraction is, if you fight on the ride home, it will be a sad memory. After a while, it may all become a funny story, but it is hard to think of going back to that place again, isn’t it?
There is no such thing as a great restaurant. If there is, it is the wonderful memories of the people you dine with that make a restaurant great. If you want to know what a “good” restaurant is, I think you have to build and weave great relationships.
Anywhere is fine, as long as you can relax!