ある悩み[A Certain Trouble]

投稿者: | 2024-07-29

 私は基本的に企業や学校などのPRビデオ制作を生業としている。その中で私のメインの仕事はクライアントから仕事をもらってくること。受注できたら顧客の要望を聞きつつ、必要なそれぞれの分野のスペシャリストに仕事を振って、ビデオなり印刷物なりの一つの作品に仕上げていく。即ちデザイナーやシナリオライター、ディレクターやカメラマン等々のプロたちと共同作業をしてゆく。ちょっとカッコよく言えば“プロデューサー”としてプロジェクト全体を統括するのが私の役目だ。
 だが、自分で会社を立ち上げたは良いが、プロたちを雇えるような予算に余裕がある仕事はほとんど取ってこられず、何でも自分でやるしかなかった。我武者羅に働いている内に、気がつくといろんな事ができるようになっていた。ビデオ編集は当然として、スナップ写真撮影、ホームページの更新・メンテナンス、シナリオ執筆、印刷物のレイアウト等々が主なものだ。切羽詰まると、人間不思議な力が出てくるものだと思った。ちょっと専門的な話になってしまったら申し訳ないが、つまりイラストレーターやフォトショップ、また動画編集ソフト等のアプリケーションを使って、コンピュータ上で宣伝材料を創っていくことができるようになっていった。

 しかし、確かに出来ることは多岐に亘るんだけれども、どれを取ってもいわゆる“素人に毛が生えたようなもの”で、一つたりともスペシャライズされていない。そんなようなことが一様にできるということで総合的に評価はされているが、ビデオ編集以外では、その中のどれか一つに特化して仕事を受注し、報酬をもらうようなことはない。だから小さなことは出来るんだけれども、実際に制作者として自分の手でやる仕事に関しては、それほどプライドを持っていない。仕方なくやる場合が多い。

 「価格破壊」という言葉がある。私たちの業界内では、誰かが非常に安い報酬で仕事を受注してしまったときにその言葉を使う。一度安く誰かが受けてしまうと、元の値段に戻すことは極めて困難になる。「あそこの会社はこの金額でやってくれたよ」とお客様から言われてしまえば、従わざるを得ないのが現実だ。嫌なら受けることを諦めるしかない。本当に厳しい世界。
 同業組合があるわけではないし、受注金額協定があるわけでもないが、暗黙の紳士協定のような常識価格というものがある。それを低く破壊してしまえば、ライバル会社かもしれないが、周りの人を苦しめることになる。同じ業界人として、それはできないことだと思う。きれい事と言われればそうなのだろうが、私はやりたくない。

 私の通っている教会で、近隣にお住まいの人たちに我々の活動を知ってもらおうと、オープンチャーチという行事をすることになった。キリスト教に馴染みがない人にも、この機会にぜひ教会に足を運んでもらおうと願っている。そこで宣伝のチラシを作ることになり、私に作成の依頼が来たというわけ。貧乏な教会なので、無料であることはもちろん、さぞ立派なチラシを私が作ってくれるだろうと教会の皆さんは期待している。
 以前に似たような企画があったときは、有料でプロのデザイナーに依頼したそうだ。私がタダでやってしまえば、そのデザイナーの方にはもう依頼はいかない。価格破壊というか、むしろ“強奪”と呼べる行為を私はすることになるだろう。恐らく私は押し切られて、やってしまうのだろうと思っている。しかし、神さまから与えられた私の賜物を出し惜しみせず、献身的に教会に仕えるということと、直接ではなくとも同じ業界で生きている人たちの仕事を“不当に”奪うことは、分けて考えたいと思う私がいる。

 断れないだろうな~

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A Certain Trouble

 I basically make my living producing PR videos for companies and schools. My main job is to get work from clients. Once I receive an order, I listen to the client’s requirements and assign the work to specialists in the respective fields, and then I create a video or a printed piece of work. In other words, we collaborate with designers, scenario writers, directors, photographers, and other professionals. To put it a bit coolly, my role is to oversee the entire project as a “producer.
 However, although I started my own company, I could not get jobs with a budget that would allow me to hire professionals, so I had to do everything myself. As I worked hard, I realized that I could do a lot of things. Video editing was a given, but I also took snapshots, updated and maintained the website, wrote scenarios, and laid out printed materials, among other things. I thought that when the chips are down, we all have mysterious powers. Sorry if this is getting a little technical, but I mean that I was able to create promotional materials on the computer using applications such as Illustrator, Photoshop, and video editing software.

 However, while there is certainly a wide range of things that can be done, they are all a bit “amateurish” and not even one of them is specialized. Although I am evaluated overall for being able to do all of these things, I do not specialize in any one of them and do not get paid for it, except for video editing. So while I can do small things, I don’t take much pride when it comes to the work I actually do with my own hands. In many cases, I do it because I have no choice.

 There is a term called “price destruction. In our industry, we use this term when someone takes a job at a very low price. Once someone accepts a job at a low price, it is extremely difficult to get back to the original price. The reality is that if a client says, “That company did it for this price,” we have no choice but to comply. If you don’t like it, you have no choice but to give up accepting the job. It really is a tough world.
 There is neither a trade union nor an agreement on the amount of orders, but there is an unspoken gentleman’s agreement on common sense prices. If we destroy it at a lower price, it may be a rival company, but it will cause suffering to those around us. As a person in the industry, I think that is something that cannot be done. Call it pretty, I guess, but I don’t want to do it.

 The church I attend is going to hold an event called “open church” to let people living in the neighborhood know about our activities. We hope that people who are not familiar with Christianity will take this opportunity to visit our church. So they decided to make a flyer to advertise the event and asked me to make it. Since we are a poor church, the church members are expecting that I will make a very nice flyer, not to mention that it will be free of charge.
 When they had a similar project before, they paid for it and hired a professional designer. If I do it for free, there will be no more requests for that designer. I would be committing an act of price destruction, or rather, an act that could be called “extortion. I would probably be pushed into doing it. However, I would like to make a distinction between serving the church with my God-given gifts and dedication, and “unfairly” taking away the jobs of others who are in the same industry, even if not directly.

 How could I refuse?

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