私が通っているキリスト教会は10数名のとても小さな集まりだ。これほどに小さな集団であっても、いや、少人数だからこそ、まとまって力を合わせていかなければならない。バザーをするにも、伝道集会を企画して新会者を募るにしても、この仲間の中で意見の分裂があるようでは上手くいくわけがない。一人一人がある程度の犠牲を払って協力し合っている。多少の意見の相違や不満などがあったとしても、それぞれが我慢していることだろう。「教会への不満」についてみんなで話し合ったことがあるわけではないが、私の個人的な印象では、仲良く上手く回っている方だと思う。
キリスト教の集会に限らず、ボランティアの研修などで、小さなグループに分かれて討論し合うような場面がある。ちょうど10名くらいになることが多いだろうか。ここからは私の好みというか、こだわりなのかもしれないが、その討論の内容を“まとめる”必要は無いのではないかと感じている。大抵の場合、その討論が終わった後、結果を全体に報告をしなければならないので、まとめ役の人はある程度の着地点を見出さないと上手くない。だから残り時間が少なくなってくると、少々強引にでも“まとめ”に入ることがあると思う。
しかし、頑張ってまとめ役を担っているリーダーには申し訳ないが、私は下手にまとめようとすると、討論内容の生き生きとした部分を壊してしまうように思う。ハッピーエンドにまとめたい気持ちはよく理解できるし、私も平和を愛している。でも例えば、「みんなの意見がバラバラで、まとめることができませんでした」という報告があっても良いのではないか。10名程度かもしれないが、反対に言えば、それだけ人数がいるのにみんなの意見がいつも一つにまとまることの方がおかしいと私は思う。
忖度とか、予定調和ということがあるのだろうが、個人的にはそんなものがあるから真実を追求できないのだと思う。進歩がない。仲良しグループの“戯れ”レベルで“手締め”になることが多すぎないだろうか。討論する場を持つということ自体に意義があって、内容や結果を重視するような気運はどこに行っても感じられない。それではグループとして、研修会が意味があることにならないと思うのだが。未来への提言などとは程遠い。
先日の研修では、リーダーに討論内容を捻じ曲げられ、いわゆる“明るい”方向にまとめられてしまった。みんなの前で、統括能力における優秀さをそんなにアピール必要があるのだろうか。その報告を聞いて、私は鳥肌が立った後、少々怒りさえ覚えてしまった。
そういう場には例外なく討論するタイムリミットがあって、いつも話が上手くまとまるわけがないのだ。討論した事実の方が大切なのであれば、頑張ってまとめてくださった働きは、むしろ無駄になってしまう。それに無理に事実を捻じ曲げる方が、リーダーとしての評価を反対に下げてしまうと思うのだが。
意見がバラバラでまとまらないことによって、分裂や争いに発展することは避けなければならない。そんなことになったら私の小さな教会などは無くなってしまう。しかしよりよい集団になるためには、そのギリギリのところを追求できるかどうかにカギがあるのではないかと思う。
下手にまとめなくて、いいよ
////////////////////////
Playful Level
The Christian church I attend is a very small group of just over ten people. Even though we are such a small group, or perhaps because we are a small group, we have to work together as a team. Whether it’s holding a bazaar or planning an evangelism meeting to recruit new members, if there is division of opinion within this group, it’s impossible to do things well. Each person makes some kind of sacrifice and works together. Even if there are some disagreements or complaints, I think that everyone is putting up with it. We haven’t had a discussion about “complaints about the church” as a group, but my personal impression is that things are going well and everyone is getting along.
Not just at Christian meetings, but also at volunteer training sessions and other events, there are times when people are divided into small groups to discuss things. There are usually about 10 people in each group. This may be my personal preference or quirk, but I feel that there is no need to “summarize” the content of the discussion. In most cases, after the discussion is over, the person who summarizes the results must report them to the whole group, so the person who does the summarizing needs to find a certain level of consensus. So when there is little time left, I think that the person who does the summarizing may have to forcefully summarize the discussion.
However, I feel that trying to summarize in a poor way destroys the lively parts of the discussion content, even though I feel sorry for the leader who is working hard to summarize. I can understand the desire to bring things to a happy ending, and I love peace too. But for example, wouldn’t it be fine to report that “everyone’s opinions were so different that we couldn’t bring them together”? Maybe there were only about 10 people, but on the other hand, I think it’s strange that everyone’s opinions always come together when there are that many people.
There may be things like “consideration” and “pre-established harmony”, but I personally think that it is because of things like that that we are unable to pursue the truth. There is no progress. I think that there are too many cases where it ends up being just a “handshake” at the level of a “play” between a group of close friends. The very fact that we have a place to hold discussions is meaningful in itself, and I don’t feel that there is anywhere where there is a trend to focus on the content or results. I don’t think that makes the training sessions meaningful for the group. It’s far from being a proposal for the future.
At the training session the other day, the leader twisted the content of the discussion and summarized it in a so-called “cheerful” direction. Is there really a need to show off your excellence in leadership skills in front of everyone? When I heard the report, I got goosebumps and even felt a little angry.
There is always a time limit for discussion at such events, and it is impossible to always get the discussion together. If the fact that the discussion took place is more important, then the effort that went into getting it together is wasted. In addition, I think that forcibly twisting the facts will lower your reputation as a leader.
We must avoid allowing disagreements to develop into divisions and conflicts. If that happens, my small church will disappear. However, I think that the key to becoming a better group lies in whether or not we can pursue that very edge.
Don’t try to summarize it.