セレナ(その3)[Serena (Part 3)]

投稿者: | 2025-10-21

 三たび走り出し、標高が高い山の中を走行していると、アッという間に天候が激変し、ほんの少し先さえ見通せないほどの濃霧にすっかり包まれてしまった。強い雨も降ってきた。恐かったのでスピードを落としたが、極端な低速運転をすれば、逆に後続車に追突される危険が高まる。高速道路上なので停車するわけにも行かず、仕方なくそのまま走行した。前方・後方への集中力を高めながら、一番良い速度を探す。結局常時80㎞/h以上は出ていたと思う。
 前が見えないからハイビームにしてみると、光線が霧に反射してますます見えなくなる。悪い事に山道のせいか道を照らすライトが少なく、また、そういう時に限ってトンネルの切れ目が長い。いや、長く感じただけかもしれない。
 私の経験上でも、指折りの悪条件下での運転を続けていると、何かのセンサーが濃霧に反応したのか、突然周辺のライトが点灯した。暗闇の中に、極めて明るい緑色のライトの列が道路の左側に、黄色のライト列が右側に現れ、行くべき方向を示してくれた。視界が開け、危険は瞬時に消え去った。ライトが点灯した本当の原因は分からないが、救われた思いがしてホッとした。「都合の良いように考えすぎだ!」と誰かに怒られるかもしれないけれど、私は大真面目にあの瞬間、神さまがあのライトを灯してくれたと直感した。

 一人車内で7時間過ごすと言うことは本当に孤独で、長距離運転を生業としている人たちに改めて頭が下がる思いがした。睡魔や疲れと闘いながら、本当にタフな仕事だと思う。慣れないから余計にそう思うのかもしれないけれど、とにかく走っても走っても帰路の距離が縮まっていかないように感じ、ナビ画面を睨みつけながら運転していた。
 本当に一刻も早く家に到着したい思いでいっぱいだった。その思いが余りにも強かったからだと思うのだが、現実を離れて「思い」だけが残り、次の日もふと気がつくと「帰りたい、帰りたい」と願っている自分に気づき、苦笑いしてしまっていた。我ながら頑張ったな~と思う。

 夜中の12時20分頃だったと思うが、クタクタで帰宅した。すぐにベッドの中へなだれ込みたかったが、次の日の礼拝のお祈りをまだ書いていない。一旦眠ってしまえば熟睡して、次の朝早くに起きられそうにない。しかも朝8時に、娘の学校までみんなの楽器を返却しに行かなければならない。やはり今書くしかない。
 「書けるときに書いておかないからこうなるのだ」と自戒しながら、ギリギリまで動こうとしない、だらしのない私らしい行いだとも思った。書き上げて目を閉じたのは、深夜の2時を回っていた。たぶんそんな時刻だったと思う。

 この3日間ほどは、我ながら本当に集中できていた。それが証拠に、その後の2、3日の間、この3日間で起こった様々な場面が頻繁にフラッシュバックされた。こんなに達成感を感じられるのは相当久しぶりだ。日曜日の司会も含めて、恐らく何一つミスはなかったと思う。
 この旅を迎えるにあたり、準備を含めたこのおよそ1週間を私がどのように過ごしたかは誰にも分からない。教会の人たちは私のこのセレナとの旅のことは知らないし、私の娘とその友達たちは、少ない時間の中で私が礼拝の準備のために苦心していたとは夢にも思っていない。執筆に時間を割けない金曜・土曜分のブログを前もって準備していたことに至っては、世界中で私しか知りようがない。だがしかし、主だけは全てご存じなのであって、それで私には充分すぎるくらい充分である。私の働きを主はきっと喜んで下さっていると感じる。私はもう決して孤独ではない。
 使命を感じ、それに対して精いっぱい誠実に対応することを目指す。この繰り返しだと思う。一つの任務が完了し、主はきっとまた新たな任務で私を用いて下さる。今日を強く生きるのだ。主の命令に従い続けようとする日々の先に、主の栄光があるのではないかと思う。

 セレナよ、本当によく走ってくれた

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Serena (Part 3)

 I started driving again, traveling through the high mountains, when the weather suddenly changed dramatically. Before I knew it, I was completely enveloped in thick fog so dense I couldn’t see even a short distance ahead. Heavy rain also began to fall. I slowed down because I was scared, but driving at an extremely low speed actually increased the risk of being rear-ended by the car behind me. Since I was on the highway, stopping wasn’t an option, so I had no choice but to keep driving. I focused intensely on what was ahead and behind, searching for the best speed. In the end, I think I was consistently going over 80 km/h.
 Since I couldn’t see ahead, I tried switching to high beams, but the light reflected off the fog, making it even harder to see. To make matters worse, perhaps because it was a mountain road, there were few lights illuminating the road, and, as luck would have it, the gaps between tunnels were long. Or maybe they just felt long.
 Driving under what was easily one of the worst conditions I’d ever experienced, something must have reacted to the thick fog—suddenly, lights around me came on. In the darkness, a row of extremely bright green lights appeared on the left side of the road, and a row of yellow lights on the right, showing me the way forward. My vision cleared, and the danger vanished instantly. I don’t know the real reason the lights came on, but I felt saved and relieved. Someone might scold me, “You’re reading too much into it!” but I seriously felt, in that moment, that God had lit those lights for me.

 Spending seven hours alone in the car was truly lonely, and it made me respect long-distance drivers even more. Fighting sleepiness and fatigue, it really is a tough job. Maybe it felt extra hard because I wasn’t used to it, but no matter how far I drove, the distance home never seemed to shrink. I drove while staring intently at the navigation screen.
 I was completely consumed by the desire to get home as quickly as possible. I think that desire was so strong that it detached from reality, leaving only the “desire” itself. The next day, I suddenly realized I was still wishing, “I want to go home, I want to go home,” and I couldn’t help but smile wryly. I have to admit, I really pushed myself.

 It was around 12:20 AM when I finally got home, completely exhausted. I wanted to collapse into bed immediately, but I still hadn’t written the prayer for the next day’s service. If I fell asleep now, I’d probably sleep deeply and wouldn’t be able to get up early the next morning. Plus, I had to return everyone’s instruments to my daughter’s school by 8 AM. There was no choice but to write it now.
 “This is what happens when you don’t write when you can,” I admonished myself, thinking it was typical of my lazy self to procrastinate until the last minute. I finished writing and closed my eyes after midnight, probably around 2:00 AM.

 These past three days, I was truly focused, even by my own standards. Proof of that was how, over the next couple of days, various scenes from those three days kept flashing back to me. It’s been quite a while since I felt such a sense of accomplishment. Including Sunday’s hosting, I don’t think I made a single mistake.
 How I spent this roughly one week leading up to this trip, including the preparations, is something no one knows. The church members don’t know about my journey with Serena. My daughter and her friends wouldn’t dream that I was struggling to prepare for worship in my limited time. As for preparing the Friday and Saturday blog posts in advance when I couldn’t find time to write them? Only I in the whole world knows that. But the Lord alone knows everything, and that is more than enough for me. I feel certain the Lord is pleased with my work. I am no longer alone.
 I sense a mission and aim to respond to it with all my sincerity. I believe it’s this cycle. One task is completed, and the Lord will surely use me again in a new task. Live today with strength. I think beyond the days of continually striving to obey the Lord’s commands lies His glory.

 Serena, you really ran well.

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