ブランド力[Brand Power]

投稿者: | 2022-03-29

 自分では弱い者の味方のつもりでいるのに、実際は力のある側にいつも吸い寄せられてしまう。昔からのジレンマと言うか、純粋に「悩み」である。つまり読売ジャイアンツとか、docomoとか、トヨタとか、Sonyとか、そういった各業界でNo.1のブランドをどうしても好きになってしまう。強者になびいて、ひれ伏す感じだ。本当は阪神タイガースとか、Softbankとか、スバル等からの視点で、物事を斜めから考えていきたいと思っているのだが、どうも私の根っこの部分には「伝統」や「強者」、「プライド」といった『権威』みたいなものに惹きつけられる性質があるようだ。

 自分のそういった部分を卑屈に感じてしまう。もちろん私が何か勝ち取ったり努力したりしたお陰で、そのブランドがNo.1の地位を掴み取った訳では全くなく、ただ単に私が勝ち馬に乗っかっているだけだ。それなのに私はファンであるということだけで、何か優越感に浸っているようなところがある。自分でも何故そんな気になるのか分からない。でもそれが「ブランド力」と言われる、たくさんの企業等が獲得を狙っているある種のパワーで、そういうものに翻弄されているのは私だけではないのかもしれない。

 「力」が無くても頑張っている人に憧れる。「力」とは時に「財力」であったり、「権力」であったり、「認知度」や若しくはそのまま「体力」の意味である場合もある。競争相手と比べてそういった優位点を持っていないにも関わらず、つまりハンデをハンデとも思わず、何とか工夫しながら相手よりも先んじようとする姿はカッコいい。私もそういう人間になりたい。しかし現実の私は強者に尻尾を振るだけの、怯えた妄想家のように思える。

 好きなものを理性で変えることは難しいし、変える必要もないのかもしれない。「力に惹かれつつ、力を否定していく」という、一つの大きな矛盾の前に私は立っているように思えるが、私が好きな「力」は否定しなければならないような種類の力ではないような気もする。
 この長年の悩みがすぐには解決しないことは充分承知しているが、ここでも「素の自分を認め受け入れる」ことで糸口がつかめるような感覚が確かにある。「力」に自然と惹かれるのが私の本性だとしても、嫌いな「力」を嗅ぎ分けることも無意識にできている。どちらも私の真実のように感じる。ん~、やはりちょっと難しい問題だ。もうしばらく考えてみることにする。

 矛盾しないような気もするけどね~

///////////////////////////////////////////////////////

Brand Power

 I consider myself to be on the side of the weak, but in reality I am always sucked in by the side of the powerful. It is an old dilemma or pure “trouble”. In other words, I inevitably fall in love with the No. 1 brand in each industry, such as the Yomiuri Giants, docomo, Toyota, Sony, and so on. It’s like bowing and groveling to the strong. In fact, I would like to think of things from a different angle, from the perspective of Hanshin Tigers, Softbank, Subaru, etc., but it seems that I am attracted to things like “authority” such as “tradition,” “strong,” and “pride” at the core of my nature.

 I feel that part of me is despicable. Of course, it is not because I have won or made an effort that the brand has become No. 1, I am just riding on the winning horse. And yet, I feel a sense of superiority just because I am a fan. I don’t know why I feel that way. But maybe I am not the only one who is at the mercy of what is called “brand power,” a kind of power that many companies and others are trying to acquire.

 I admire people who work hard even if they don’t have “power. Power” sometimes means “financial strength,” “power,” “recognition,” or even “physical strength. It is cool to see a person who does not have such an advantage over his or her competitors, but who tries to get ahead of them somehow, without thinking of his or her handicap as a handicap. I want to be like that. In reality, however, I seem to be a frightened and delusional person who only wags his tail to the strong.

 It is difficult to change what I like by reason, and perhaps there is no need to change it. I seem to stand before one great contradiction: “I am attracted to power, yet I deny power,” but I also feel that the “power” I like is not the kind of power I have to deny.
 I am fully aware that this long-standing problem will not be solved immediately, but here, too, there is certainly a sense that I can find a clue by “acknowledging and accepting my true self. Even though it is my nature to be naturally attracted to “power,” I am also unconsciously able to sniff out “power” that I dislike. Both feel like my truth. Hmmm, it is still a bit of a difficult question. I’ll think about it for a while.

 It doesn’t seem to be contradictory, though.

コメントを残す

このサイトはスパムを低減するために Akismet を使っています。コメントデータの処理方法の詳細はこちらをご覧ください