ノーネクタイ[No-necktie Style]

投稿者: | 2022-12-24

 私は35歳の時に一応「独立」して、ビデオ制作をメインとする会社法人を立ち上げた。法人と言っても社員は私一人なので、個人授業主に等しい。ただ法人という形にしておいて方が、税金やら年金やらのことを考えると、整理しやすいとのことで周りから勧められた。実際に顧客に対しても法人である方が取引しやすい面がある。税理士費用が発生したり、法人税もしっかり取られたりするが、20年近くが経ち、まぁ法人にしておいて良かったとは思っている。

 会社を立ち上げて最初の頃、新規の顧客獲得のために、ツテを辿ったり様々な集会に出席したりして、いわゆる“顔”を売って歩いていた。そうやって営業で回る時、私は一応スーツを着ていた。独立前のサラリーマン時代からスーツだったわけだが、独立後はちょっとスタイルを変えて、少し色が濃い目のワイシャツを着て、ネクタイをしないようにした。
 私としては自分を特徴づけるアピールになると思い、そうしていた。ネクタイをしないことで、「普通のサラリーマンとは私は違いますよ」ということを、会う人に印象づけたかった。普通の人とは違って「常識の枠の中に留まらない、自由な感性を持っていますよ」という自己表現のつもりだった。それは「私に任せて下されば、ちょっと変わった面白いものを作りますよ」という宣伝に繋げたい意図があったのだった。

 今考えると、その当時の私はネクタイをしないスタイルを通して、お客様に対して「私はあなたとは違いますよ」と訴えていたことになるのではないだろうか。それは一種の差別・蔑視に当たると思う。ネクタイをキチっとしているお客様たちを前にして、「いつも組織の考え方に縛られている可哀そうなあなたたちと違って、私は何の縛りもなく自由奔放に生きてますよ」と、私が宣言しているようなものだった。それでは仕事がもらえるはずはない。
 そういった苦い経験を通して思うことは、業種に関係なく、仕事をもらおうと思ったら、まずお客様の立場に寄り添うことが一番大事だということ。当たり前のことだ。自分の主張も大切だが、その前にお客様が困っている事案や、やりたいことにまず耳を傾けることが求められると思う。「同じ人間ですよ、一緒に作っていきましょう」という絆づくりが最重要だ。それなのに私は「最初から相手を遠ざけるような姿勢を見せてしまっていた」ということだと思う。
 もちろんお客様と話を始められる大前提として、双方が信頼関係を築けなければ何も始まらないわけである。その初期段階から相手が私を見て、もし蔑視されていると感じていたら、本当に申し訳なかったと思う。今思えばかけがえがない経験だったが、随分と回り道をしたものだとも思う。

 私は今55歳だが、話をする相手の鼻や唇にピアスが刺さっていたり、奇抜な色に頭髪が着色されていたりすると、やっぱりひるんでしまう。「私はあなたとは違います」と言われているような気がやっぱりするし、また「周りのことなんて気になりません」と宣言されているようにも捉えてしまう。そうなると私も“違い”を感じてしまい、なかなか腹を割って話す気にはなりにくいと思う。
 個性を尊重することが大切なことは承知している。人を見かけで判断してはいけない。時代は移り、いろんな刺激を受ける中で、私でもある程度の奇抜さは許容できるようになってはきた。しかし個性を主張するべき場所は「外見」ではないのではないかと思う気持ちは変わっていない。

 ホントにいろんな人がいるよね

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No-necktie Style

 I became “independent” at the age of 35 and set up a corporate entity that focuses on video production. Although it is a corporation, I am the only employee, so I am a sole proprietor. However, it was recommended to me by people around me that it would be easier to organize my business in the form of a corporation, considering taxes, pensions, etc. In fact, it is easier to do business with clients as a corporation. Although there is the accountant fee and corporate tax is charged, after nearly 20 years, I am glad that I decided to incorporate my company.

 When I first started up my company, I used to walk around selling my “face” by following my contacts and attending various meetings in order to acquire new clients. I wore a suit when I made these sales trips. I had been wearing a suit since my pre-independence days as a salaried worker, but after becoming independent, I changed my style a bit, wearing a shirt with a slightly darker color and not wearing a tie.
 For my part, I did so because I thought it would appeal to the people who characterized me. By not wearing a tie, I wanted to impress upon people I met that I was different from ordinary salarymen. I wanted to express myself by saying, “Unlike ordinary people, I have a free sensibility that does not stay within the bounds of common sense. It was my intention to advertise that “if you leave it to me, I will create something different and interesting.

 Thinking about it now, I think that by not wearing a tie at that time, I was saying to my customers, “I am different from you. I think that would have amounted to a kind of discrimination and contempt. It was as if I were declaring to the customers, who were wearing their ties neatly, “Unlike you poor people who are always bound by the organization’s way of thinking, I live free and uninhibited. That would never get me a job.
 Through such bitter experiences, I have come to realize that regardless of the type of business, if you want to get a job, the most important thing is to first put yourself in the customer’s shoes. It is a matter of course. It is important to make your own argument, but before that, I think you must first listen to what the customer is having trouble with and what they want to do. The most important thing is to build a bond with the customer, saying, “We are all the same person, let’s work together to create something together. I believe that I have been “showing a posture that put them off from the very beginning.
 Of course, the basic premise for starting a conversation with a client is that nothing can begin without building a relationship of trust between the two parties. If the other party had looked at me from that initial stage and felt that I had disparaged them, I would have felt truly sorry. Looking back, it was an invaluable experience, but I also feel that I went a long way.

 I am 55 years old now, and I still flinch when I see a person I am talking to with a pierced nose, pierced lips, or a head of hair in a strange color. I feel as if they are saying, “I am different from you,” or as if they are declaring, “I don’t care about the people around me. I felt a “difference” in the way things were done, and it is difficult for me to have a heart-to-heart talk with them.
 I know that it is important to respect individuality. We should not judge people by their appearances. Times have changed, and I have come to be able to tolerate a certain degree of eccentricity, as I am stimulated in various ways. However, I still feel that “appearance” is not the place to assert one’s individuality.

 There really are all kinds of people out there.

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