仕事ではなく、私は人から相談事をされることがよくある。その割合が一般的に多いのかどうかは分からないが、私としては私を頼ってくれての事だと思うので嬉しいし、力になって差し上げなければという使命感にも駆られる。よく話を聴いて私なりに熟考し、良いと思ったアドバイスを伝える。特に珍しくもない方法だろうが、私としては本当に親身になって考え、相応しいと思った解決策を託している。良くも悪くもそれが私の相談パターンだ。
相談してきた人が本当に悩み苦しみながらも、純粋に何とかその窮地から抜け出そうとしている人なら、たとえ解決には至らなかったとしても、私のアドバイスはたいてい受け入れられる。一つのアイデアとして検討してもらえる。或いは感謝の気持ちを伝えてくれる人さえいる。相談に乗って本当に良かったと思える瞬間である。
しかし他方で、解決しようとする意欲が感じられず、私が何かを提案しても、その一つ一つに難癖をつけて聞き入れてくれない人たちがいる。「自分はこんなに頑張っているのに、誰も助けようとしてくれない」との一点張りで、困難な状況を自分で何とかしようという発想にはならないようだ。「それがダメならこれはどうですか?」というように、ダメなら次、ダメなら次と、違う角度からいろいろ提案はしてみるものの、言い訳ばかりで実際に動こうとしない人たち。そればかりか、反対に私に文句をつけてくる人たちもいる。
確かに間違ったことを私が言ってしまう場合もあるけれど、相談する側がそんな態度ではさすがに私も助けようとする気持ちが萎えてしまう。ケースバイケースではあるが、人を変えようと思ったら、自分が変わらなくては難しいケースは多い。このことを告げても、即座に却下されてしまう。難しい対応になる。
そしてもう一つの相談者のパターンは、ただ単に愚痴を聴いてもらいたい人たちだ。問題の解決などには実は関心がなく、とにかく自分の話を聴いてもらえればそれで気が済む人たちがいる。悩みを言葉に出すことで自分の気持ちの整理ができ、ある程度ストレスを発散できることは事実だろう。
そういう人だと気づいた場合は、私は諦めて、聴くことに徹するようにしている。どうせ私が何を言っても聴く耳を持ってもらえはしない。そう気づいた時点で私の仕事はほぼ終わっているけれど、“ガス抜き”というか、気の済むまでしゃべらせて差し上げる環境も時には必要だろう。
本当に世の中には様々な考えや癖を持った人々がいて、基本的には一人一人に合わせた対応をしていかなければならないのだろう。だがその中でも、似たもの同士を集めて大きくグループ分けはできるかと思う。もし私の相談方法を誰かに伝えるとしたら、そのように相談者のタイプをいくつかのグループ分け、グループ毎での対処方法を伝授するやり方になるかと思う。技術やノウハウを伝えてゆく方法の成り立ちを、一つ実体験しているように感じている。
いずれにしても人間相手のことは難しい。いくつかの対応パターンを体得することは良いことだと思うけれど、それに固執してはならない。経験を重ねながら、自分の対応の仕方が誰に対しても正解とは限らないことを忘れずに、良いアドバイスがいつもできるように目指したい。
礼儀はどんな時も、必要だよね~
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Each Consultation
Rather than work, I often find myself being asked for advice by people. I don’t know if this is a common occurrence, but I’m happy that people rely on me, and I feel a sense of duty to help them out. I listen carefully, think things through in my own way, and then give them advice that I think is good. It’s probably not a particularly unusual approach, but I really try to think things through and come up with solutions that I think are appropriate. For better or for worse, that’s my pattern for giving advice.
If the person who has come to me for advice is genuinely struggling with their problems and is trying to find a way out of their predicament, even if I don’t manage to come up with a solution, my advice is usually accepted. It is considered as one idea. Or, there are even people who express their gratitude. It is a moment when I feel really glad that I was able to offer advice.
On the other hand, there are people who don’t seem to have the motivation to find a solution, and even if I suggest something, they find fault with each and every one of my suggestions and don’t accept them. They seem to be stuck in the mindset that “I’m working so hard, but no one is trying to help me”, and they don’t seem to be able to think about trying to manage their difficult situation themselves. Even though I try to suggest different things from different angles, like “How about this if that doesn’t work?”, if it doesn’t work, then next, if that doesn’t work, then next, they just make excuses and don’t actually try to do anything. What’s more, there are also people who complain to me instead.
There are times when I say the wrong thing, but when the person asking for advice has that kind of attitude, it makes it difficult for me to want to help them. It’s a case-by-case situation, but there are many cases where it’s difficult to change someone unless you change yourself first. Even when I tell them this, they immediately reject it. It’s a difficult situation to deal with.
Another type of person who comes to see me is those who just want someone to listen to their complaints. There are people who are not actually interested in solving their problems, but are satisfied as long as someone listens to them. It is true that voicing their worries helps them to sort out their feelings and relieve some of their stress.
When I realize that someone is like this, I give up and just listen to them. No matter what I say, they won’t listen to me. At that point, my job is almost done, but sometimes it’s necessary to create an environment where they can vent their feelings and talk until they feel satisfied.
There are really all sorts of people in the world with all sorts of different ideas and habits, and I suppose we basically have to respond to each person individually. But even so, I think it’s possible to group people together into larger groups based on similarities. If I were to pass on my method of consulting to someone, I think I would do it by grouping the types of people who consult into several groups and teaching them how to deal with each group. I feel like I’m experiencing first-hand the way that methods of passing on skills and know-how are formed.
In any case, dealing with people is difficult. I think it’s good to learn a few different ways of dealing with people, but you shouldn’t get stuck on them. As you gain experience, remember that your way of dealing with people is not always the right answer for everyone, and aim to be able to give good advice at all times.
Etiquette is necessary at all times, right?