表現者への道[The Path to Expression]

投稿者: | 2022-08-23

 「心を開いて他者と接する」という表現を私はよく使うけれど、私は本当にそれがどういうことなのか分かっていないような気がする。本当に心を誰かに向けて開いたことがないからかもしれない。でも包み隠さず何もかもさらけ出すことなんてできるのだろうか。自分だけの秘密も欲望もすべて詳らかにして、人と接するなんてことができる人がいるのだろうか。そのような疑問を持つ時点で、私は誰かに心を開いたことがないと証明してしまっている。

 ただ基本的な、例えば性欲や支配欲等の、一般に誰もが持っているだろうと想定できる人間の性質については、それらはこの「心を開いて接する」という作業を行う時には、隠したままにしておいても構わないかなと思う。他人に知れたら自分が壊れてしまうような過去の出来事についても同じで、やはり“いろいろあって普通”なわけだから、さらけ出せない部分があることは共通の理解として黙認したい。
 仮にさらけ出された方の立場で考えてみると、そんな極めて個人的な情報を聞かされても、重くて逆に対応に困ってしまうのではないか。関係が深まっていく過程で、必要があれば話していけばいいことであって、必ずしも打ち明けなければいけないことではないと思う。そういうことを踏まえた上で、一人のある程度経験を積んだ大人として、「心をどう開いていくか」が、私に問われている。

 あるベテランの舞台俳優が講師になって、10人くらいの生徒に芝居の稽古をつけるTV番組を観た。教えている内容を私はよく理解できなく、彼が生徒に何を伝えたかったのか、結局しっかりつかみ取ることができなかった。しかし一点だけ、非常に勉強になった部分がある。芝居の稽古が進んでいく中で、一箱の空の段ボール箱が小道具として舞台中央に放り投げられるシーンがあった。その時に彼はその段ボールを指して、「いい芝居するね~」と言った。
 段ボールに当然、意思はない。知識も経験もない。周りにどんな人が何人いようが認知できない。だから他者や何かの影響を受けて段ボールの演技が変わってしまうことはない。まさに「無」の境地だ。ただ単に投げ飛ばされるがまま地面に落ちて、少し弾んでみたりする。その自然のありさまを指して彼は、「いい芝居」と言ったのだと私は思った。

 「自分とは何者か」と考える時、育ってきた環境や経験を経た上での「自分」をどうしても捉えてしまう。成長するにつれ外部からの刺激から影響を受けるわけで、いつの間にか思考にも行動様式にも制限がかけられる。そして自分の中で「常識」という名の壁が築き上げられ、その内側だけで私たちは生きようとしている。「芝居なんかを本気でやろうと思ったら、常識なんていう壁をぶち破って、何物にも囚われない自由な本当の自分と出会わない事には、面白い演技なんてできないよ」と講師の俳優は伝えたかったのかなと思った。
 そこに私は「心を開く」ことの一つのヒントを感じた気がする。既存の概念に囚われない、ありのままの自分だけのやり方を見つけることは、演技することに限らず、自分自身を伝える人生の表現者として、とても参考になると思う。私なりの「心の開き方」を身につけていきたい。

 人生も“芝居”なのかもね

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The Path to Expression

 I often use the expression “open your heart to others,” but I don’t think I really know what that means. Maybe it is because I have never really opened my heart to someone. But I wonder if it is possible to open up everything without concealment. I wonder if there is anyone who can be open about all of their secrets and desires and still be able to interact with others. By asking such questions, I am proving that I have never opened my heart to anyone.

 However, as for the basic human qualities that we can generally assume everyone has, such as sexual desire and desire for control, I think it is okay to keep them hidden when I do this “open-mindedness” work. The same applies to past events that would destroy me if others were to find out about them.
 If we were to put ourselves in the shoes of those who have been exposed to such personal information, we would probably find it heavy and difficult to deal with it. In the process of deepening the relationship, we should talk about it if necessary, and I don’t think it is necessarily something that must be confided in. With this in mind, as an adult with a certain amount of experience, I am asked how to “open my heart.

 I watched a TV program in which a veteran stage actor became an instructor and trained about 10 students in a play. I didn’t really understand what he was teaching, and in the end I couldn’t really grasp what he was trying to convey to his students. There was one point, however, that I learned a lot. During the rehearsal of the play, there was a scene in which an empty cardboard box was thrown to the center of the stage as a prop. At that point, he pointed to the cardboard box and said, “Nice play!
 Of course, cardboard has no intention. It has no knowledge or experience. It cannot recognize whatever and however many people are around it. Therefore, the performance of cardboard is not affected by others or anything else. It is truly a state of “nothingness. It simply falls to the ground as it is thrown away and bounces a little. I thought he meant “good acting” by referring to this natural state of being.

 When we think about “who we are,” we tend to think of ourselves in terms of the environment in which we have grown up and the experiences we have had. As we grow up, we are influenced by external stimuli, and before we know it, we are restricted in our thinking and behavior patterns. We build up a wall called “common sense” within ourselves and try to live only within that wall. I thought the instructor was trying to tell the audience that “if you are serious about doing a play, you have to break through the wall of common sense and encounter your true self, free from any constraints, in order to give an interesting performance.
 I think I sensed a hint of “open-mindedness” there. Finding one’s own way of doing things without being bound by existing concepts is very helpful, not only in acting, but also as a person who expresses himself/herself in life. I would like to learn how to “open my heart” in my own way.

 Maybe life is a “play” too!

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